Menü Bezárás

Az Office csomagról – Venni, vagy bérelni?

Eredetileg a “Venni, vagy nem venni” lett volna a címe, de ez eléggé félreérthető, valamint az “enkóros vásárlásokból” nehéz fröccsöt vennünk, ez is hozzá tartozik…no de!
Amiről az alábbiakban szó lesz, az a Microsoft Office csomag és az, hogy ezt venni, vagy bérelni jobb-e. A rövid válaszom, attól függ…kifejtem mitől.

Áttekintés a helyzetről:

A Microsoft Office programcsomag ilyen, vagy olyan verziójára minden cégnek szüksége van. Ahol a szükség, ott a segítség, a Microsoft ezt sokféleképpen lehetővé teszi:

Első fő szempont: Magán, vagy üzleti célra kell

Nem közismert, de tény, hogy nem minden Office kiadás használható céges környezetben. Kifejezetten otthoni célra való: 

Office Home and student (avagy Otthoni és diák)
O365 Personal
O365 Home verzió

Ezek használatát céges környezetben kifejezetten tiltja a szoftverek végfelhasználói szerződése (EULA), ezért ezekkel a továbbiakban nem foglalkozunk, mert ebből már ugyan volna szalonnára valónk, de jogtisztasági szempontból továbbra sem állja meg a helyét a dolog, így ők kiestek.

Üzleti célra való:

Office Home and Business (avagy Otthoni és Kisvállalati verzió)
Office Professional
Office Standard
Office Professional Plus
O365 Business/O365 Business Premium/M365 Business (Office szempontból ugyanaz)*
O365 ProPlus/O365 E3/O365 E5/M365 E3/M365 E5 (Office szempontból ugyanaz)**

* Az O365/M365 az Office csomagon túl rengeteg szolgáltatást tartalmaz, de telepíthető Office szempontból ugyanaz van mind3 csomagban–>továbbiakban O365 Business néven hivatkozok erre a verzióra
** Az O365/M365 az Office csomagon túl rengeteg szolgáltatást tartalmaz, de telepíthető Office szempontból ugyanaz van mind az 5 csomagban–>továbbiakban O365 ProPlus néven hivatkozok erre a verzióra

Második fő szempont: Milyen verzió kell nekem? 

Erre a kérdésre kevesen tudják a választ, mert nem jó a kérdés, itt a lehetőségek mátrixáról beszélünk, ha még belekeverjük a licencelési lehetőségeket is:

FPP – dobozos szoftver, boltban, polcokon látni – megvásárlás után a Tiéd/cégé!
ESD – elektronikus licenc, webshopokon látni, mivel nincs fizikai termék, csak kód és letöltő link – megvásárlás után a Tiéd/cégé!
OLP/OV/OVS – mennyiségi licencek, hivatalos Microsoft partnerek (mondjuk mint mi) adják el cégeknek (mondjuk, mint Ti) – OLP – megvásárlás után a cégé; OV – 3 éves részletfizetés után a cégé, OVS – 3 évig, éves részletfizetéssel a cégé, utána újraköthető, ha nem folytatódik, akkor a licenc elvész (egyszerűbben: OLP – vásárlás; OV – lízing, OVS – bérlés)
CSP – havi, vagy éves bérlés, amíg fizetve van, él a licenc

….ráadásul nem is minden Office típus van minden licencelési lehetőségben…nah ezért vagyunk mi, hogy ezt proaktívan kiajánljuk, maradjunk csak az Office verziók kérdéskörénél.

 

Fontos kérdések, amiket megválaszolva kiderül, milyen Office-ra van szükség:

Melyik programokra van szükség? – Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access
– Ez nem sok magyarázatra szorul, vannak különbségek.

Hányan akarjuk használni?
– Páran, 50-en, vagy többszázan? – nem mindegy, hogy azt egyesével, vagy csoportosan lehet telepíteni, SŐT, van egy létszámküszöb 300 főnél, ahol kiesik bizonyos verzió.

Van-e megvásárolt/bérelt, egyéb Office termék? – Project, Visio
– Sajnos nem minden verzió fér meg egy gépen.

…ha nincs, lesz-e rá szükség?
– Érdemes minden komponenst egyféle módon beszerezni.

Terminál szerveres (RDS) környezetben szükség van-e Office-ra?
– Magyarul: Használnak-e úgy Office-t, hogy közben egy másik gépen dolgoznak (amit egy szerer biztosít) – általában nagyobb cégekre jellemző, ha csak a saját gépén használja mindenki az Office-t, akkor a válasz nem.

Mennyi és milyen anyagi forrás áll rendelkezésre?
– Beépíthető-e költségként, vagy most van rá egy nagyobb összeg.

Ezek a kérdések már jól körülírják, hogy mire van szükség. A választáshoz alább egyesével jellemzést olvashatsz.

kiszerelések és jellemzésük:

Office Home and Business
– Legegyszerűbb beszerezni, boltban is találkozhatunk vele
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook
– Megvétel után a vásárló birtokába kerül a dobozon szereplő verzióban
– Egyesével kell aktiválni, külön Microsoft fiókkal (régebbi nevén LiveID, tulajdonképpen egy Microsoft által ingyenesen biztosított fiók)
– Terminál szerveren nem fut
– Előnye: Olcsó, kis cégeknek megfelelhet
– Hátránya: A telepítés és az újratelepítés körülményes, már kicsivel nagyobb mennyiségben is komoly káosz lehet

Office Professional
– Kizárólag ESD (elektronikus) licencen keresztül szerezhető be, Microsoft partnernél és webshopokban
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access
– Megvétel után a vásárló birtokába kerül a dobozon szereplő verzióban
– Egyesével kell aktiválni, külön Microsoft fiókkal (régebbi nevén LiveID, tulajdonképpen egy Microsoft által ingyenesen biztosított fiók)
– Terminál szerveren nem fut
– Előnye: Olcsó, kis cégeknek megfelelhet, Access miatt veszik főleg
– Hátránya: A telepítés és az újratelepítés körülményes, már kicsivel nagyobb mennyiségben is komoly káosz lehet

Office Standard
– Csak Microsoft partnernél szerezhető be (Pl.: Nálunk), mennyiségi licencen keresztül
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher
– Csak mennyiségi licencen keresztül szerezhető be, így vagy vásárlás, lízing, vagy bérlős konstrukcióban érhető el
– Központilag van lehetőség aktiválni
– Terminál szerveren fut
– Előnye: Könnyen menedzselhető licencek és telepítés
– Hátránya: Drágább

Office Professional Plus
– Csak Microsoft partnernél szerezhető be (Pl.: nálunk), mennyiségi licencen keresztül
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access, Skype for Business kliens + Excel okosabb (Power- View, Querry, Pivot és Map)
– Csak mennyiségi licencen keresztül szerezhető be, így vagy vásárlás, lízing, vagy bérlős konstrukcióban érhető el
– Központilag van lehetőség aktiválni
– Terminál szerveren fut
– Előnye: Könnyen menedzselhető licencek és telepítés, teljes eszközkészlet
– Hátránya: Drágább

O365 Business
– Online is rendelhető (drágábban) és Microsoft partnereken keresztül is elérhető (Pl.: nálunk)
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access
– Extra: 1TB OneDrive for Business tárhely/fő + 1 licencelt felhasználó 5 eszközén telepítheti, akár MAC-re is, + Office online, böngészőben futó Word, Excel, Powerpoint
– Csak bérlős konstrukcióban érhető el
– Központi és egyéni telepítés is jól megoldott
– Terminál szerveren nem fut
– Előnye: Könnyen kezelhető és okos, jó ár-érték arány
– Hátránya: Csak bérelhető, meg nem vásárolható

O365 ProPlus
– Online is rendelhető (drágábban) és Microsoft partnereken keresztül is elérhető (Pl.: nálunk)
– Tartalma: Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access, Skype for Business kliens + Excel okosabb (Power- View, Querry, Pivot és Map)
– Extra: 1TB OneDrive for Business tárhely/fő + 1 licencelt felhasználó 5 eszközén telepítheti, akár MAC-re is, + Office online, böngészőben futó Word, Excel, Powerpoint
– Csak bérlős konstrukcióban érhető el
– Központi és egyéni telepítés is jól megoldott
– Terminál szerveren fut
– Előnye: Könnyen kezelhető és nagyon okos, jó ár-érték arány
– Hátránya: Csak bérelhető, meg nem vásárolható 

 

Hogy döntsek ennyi minden mellett?

A fenti egy közel teljes áttekintés az Office helyzetről, az eddigi tapasztalatok alapján egyszerűbb a helyzet:

  • Általában nem kell terminálszerveres Office telepítés
  • Általában nem kell Access, vagy Publisher és az Excel top funkciói sem kellenek
  • Általában nem kell Project és Visio
  • Általában kell Word, Excel, Powerpoint és Outlook (…jól, gyorsan és olcsón, mint mindig 🙂 )

Ez alapján:

Office Home and Business és O365 Business között szokott eldőlni a választás, alább az összevetés

Office Home and Business 2019

Office365 Business

Mindkét változat feltehető PC-re és MAC-re is, valamint különböző nyelvi csomagok is elérhetők hozzájuk.

  •   A körülményes telepítés ellenére vonzó lehet az ára és elérhetősége
  • Akkor jó választás, ha mindenkinek egy gépe van és 4-5 évre le szeretnénk rendezni az Office kérdéskörét és van rá keretünk ezt egy összegben kifizetni
  • Kevésbé ismert még, de a plusz funkciók és a több gépes telepítés vonzóvá teheti
  • Akkor jó választás, ha elosztottan szeretnénk fizetni, akár havonta érte és/vagy ki tudjuk használni a plusz funkciókat, mint a OneDrive-ot (1TB/fő), az adott személy részére elérhető több gépes telepítést, vagy a folyamatosan érkező új funkciókat

Árban mindig az aktuális árajánlatunk a mérvadó, de általában a Home and Business ára kicsivel több, mint 2 évnyi O365 Business előfizetési díjának felel meg.

Szubjektív: Nem szerencsés, ha a kollégák különböző verziókat használnak, 4-5 éves tervezésnél a Home and Business ezt a problémát okozhatja, mert általában 3 évente jön új Office csomag és a régit utána nem gyártják. Ez egy érv az O365 mellett, mert azt végig frissíti és egy szinten tartja a Microsoft.

Mindkettő kapható nálunk, kérj bátran ajánlatot az elérhetőségeinken, legegyszerűbb, ha az info@cloudprofessional.hu címre küldesz nekünk egy emailt.