Sokszor, sokak szitokszóként értelmezik a felhőt, ezért is használjuk szívesebben az online szolgáltatások kifejezést, mert a kettő rokonértelmű szó, de utóbbi jobban cseng.
A Felhő: Nincs új a nap alatt, az informatika továbbra is arról szól, hogy vannak nagy kiszolgáló gépek (szerverek), amik a kívánt szolgáltatást, funkciókat, eszközöket biztosítják, amit használunk itt, a végeken, a számítógépeinken (klienseken). A felhő egyértelműen a XXI. század terméke, a központosított, tömeges és ezáltal optimalizált kiszolgálás tökéletes példája. Egyszerűbben, nagyon sok szerver van egy helyen a legkorszerűbb körülmények között. Azzal, hogy egy felhőszolgáltató, mint a Microsoft, nagy mennyiségben, központilag biztosít szolgáltatást egyszerűbb azt védenie, üzemeltetnie, költséghatékonyabb tud lenni, mintha ugyanezt magunk akarjuk kiépíteni. Ugyanitt fontos, hogy egy ekkora, globális szolgáltatás magasabb szintet képvisel, magasabb szintet engedhet meg magának, mint amit helyileg képesek lennénk reprodukálni költséghatékonyan.
A felhő negatív felhangját javarészt az ingyenes szolgáltatások és botrányaik alapozták meg, amik magánszemélyeknek szólnak, akik a “Terms and conditions”-t, tehát a használati feltételeket csak leokézzák, pedig feketén-fehéren ott van, hogy az adataiban bizony túrkálni fog a szolgáltató. Ez nem magyarázat arra persze, hogy többezer felhasználó adatait miért tudták megszerezni, de mit szeretnénk elvárni egy ingyenes szolgáltatástól?
"Tessék, itt egy szekrény, bármit tehetsz bele, egy olyan őr védi, aki nem kap fizetést Tőled."
Sarkított a példa, de enélkül is gyanakodnunk kellene, mit adnak ingyen? Az igazság, hogy nem ingyen van, az adatainkba kerül, aminek birtokában személyre szóló hirdetéseket kaphatunk, a hirdetési helyekért pedig az adataink “gazdája” fent tudja tartani a szolgáltatást egy bizonyos szinten, érdemes elolvasni egy ilyen szolgáltatás használat feltételeit. (Nem árulunk zsákbamacskát, mi is élünk ilyen szolgáltatással, magánemberként van előnye, ismerve a feltételeket és ennek fényében megkötve a kompromisszumokat, de a céges rendszert meg sem fordult a fejünkben ilyen alapokra helyezni, még akkor sem, ha feltehetően egy világcéget hidegen hagy a mi kis magyarországi vállalkozásunk.)
Ha valaki a szolgáltatását tartja annyira, hogy pénzt kérjen érte, onnantól kezdve az egy másik liga,
“Vannak szabályok!”, vannak szerződések, vállalások, mulasztás esetén következmények, különböző nemzetközi szabványok, támogatás és tájékoztatás. Mindig tudjuk és mindig lesz hova fordulni, a Microsoft jellemzően nem az a cég, aki ha kedve tartja, csődöt jelent, tehát tervezhetünk vele.
Ennek a cikknek nem célja megváltoztatni a felhővel való viszonyod, sosem fogjuk azt állítani, hogy ez az “egyetlen és igaz út”, sokkal inkább volt célunk vele a megértésed növelni, hogy mi miért választottuk ezt az utat és miért hiszünk benne. Ha közben sikerült egy-két fogalmat is tisztázni, vagy kérdéseket szülni, az külön öröm, vitassuk meg.
Egy elrugaszkodott példa: Pékség.
Megtehetnénk, hogy sütünk minden nap két zsemlét magunknak, mégsem tesszük (tisztelet a kivételnek), pedig biztosak lehetünk benne, hogy az pontosan olyan, amilyet mi szeretünk. Ehelyett keresünk egy pékséget, ahol minden reggel finom, friss zsemle van, ha kedvünk támad, találunk kiflit, vagy brióst is. Ha hozzávesszük az időt, amit spórolunk vele, vagy azt, hogy nem vagyunk pékek (ismét tisztelet a kivételnek), tehát nem ez a feladatunk, nem fogunk attól többet keresni, hogy magunknak zsemlét sütünk (sőt, nem is nagyon spórolunk vele), könnyen rájövünk, hogy jó döntést hozunk azzal, hogy a zsemlesütést a legtöbben “kiszervezzük” és megbízunk a minőségben, higiéniában, receptben, rendelkezésre állásban, holott sokan nem tudjuk ki gyúrja a tésztát, hol gyúrja, mi a pontos összetétel, stb.
Ez mondhatni egy felhőszolgáltatás, egyebek között azzal a hatalmas különbséggel, hogy a felhőszolgáltatás esetén szerződésben rögzítve van minden részlet.
Legyen a zsemle = a levelezéssel. Üzemeltethetünk saját levelezőszervert, amin minden beállítást mi állítunk be, de a legtöbb cégnek szintén nem ez a dolga, nem ettől fog jól menni a szekér, hogy az a szerver ott brummog, nem ez kell, hanem egy jól működő levelezés. Mi (Cloud Professional) nem is gondolkodtunk sokat és jó döntést hoztunk a levelezés kiszervezésével, mert ha értünk is hozzá, csak az időt veszi el a saját szerver üzemeltetés és még csak olcsóbb sem volna. Ha változtatni kell, akár máról-holnapra tudunk teljesen mást, magasabb, vagy alacsonyabb szintű szolgáltatást kérni, többet, vagy kevesebbet is. A zsemlével ellentétben pontosan ismerjük az összetevőket (postafiókméret, védelem, funkciók…), tudjuk, hogy milyen “adathigiéniát” vállalnak irányunkban, tudjuk hol vannak az adatok és azt is, hogy miként kezelik őket. Arról talán egy külön cikkben lesz szó, hogy a “jóindulat országában” ez még milyen egyéb előnyöket jelent, de egy biztos, az IT-ban érdemes megfontolni, hogy akarunk-e “zsemlét sütni”.